Scenariusz zajęć z propozycją wykonania ciekawych laurek dla Babci oraz Dziadka
Scenariusz zajęć z grupą „Radosną” prowadzonych przez mgr Edytę Wójcik Dzień Babci i Dzień Dziadka – wykonanie laurki Data: 13.01.2006 Miejsce spotkania: uczelnia Liczba dzieci: 12 Wiek dzieci: 6 – 15 Czas zajęć: 60 minut Cele
- Poznawczy: poznanie nowego sposobu wykonania laurek oraz sposobu adresowania kopert.
- Kształcący: kształtowanie sprawności manualnej oraz wyobraźni dzieci.
- Wychowawczy: wdrażanie do utrzymywania tradycji obchodzenia uroczystości rodzinnych i okolicznościowych.
Metody pracy
- Słowno – oglądowe: przedstawienie sposobu wykonania laurek oraz sposobu adresowania kopert.
- Praktyczne: praca własna dziecka – własnoręczne wykonanie laurki.
Formy pracy
- Indywidualna: każde dziecko samodzielnie wykona laurkę dla babci, bądź dziadka.
Środki i pomoce dydaktyczne: Szablony do wycięcia, gotowe wycięte szablony, kartki zabezpieczające, klej, nożyce, koperty, gotowe życzenia do naklejenia, wycinanki, flamastry. Wprowadzenie
- Przywitanie dzieci.
- Przedstawienie tematu zajęć.
- Rozmowa kierowana na temat „Dnia Babci i Dziadka”:
- Czy wiecie, kiedy przypada Dzień Babci, a kiedy Dzień Dziadka? (21 stycznia – Dzień Babci, 22 stycznia – Dzień Dziadka).
- Kto z Was ma babcię i dziadka?
- Czy Wasi dziadkowie dostali coś od Was w zeszłym roku, a jeśli tak to co?
- Co zamierzacie, co chcielibyście ofiarować swoim babciom i dziadkom w tym roku?
- Jak myślicie, czy Wasze babcie i Wasi dziadkowie ucieszą się z laurek, które samodzielnie przygotujecie dla nich?
- Przedstawienie wiersza Małgorzaty Karolewskiej pt.: „Babcia i Dziadek”
Babcia, dziadek, niebywałe - życie z nimi jest wspaniałe. Nie wiem, czy mnie zrozumiecie, lecz wspaniale jest na świecie. Kiedy babcia, już od rana chodzi przy mnie roześmiana. Zawsze mi przebacza psoty, a gdy dręczą mnie kłopoty, To przytuli, porozmawia, niespodzianki wciąż mi sprawia, To cukierki a to książka, lub sukienka, nowa wstążka. Dziadek ją w tym wszystkim wspiera, chociaż czasem tak spoziera, Jakby chciał na moje figle krzyknąć, ach ty mały szczygle. Jednak uśmiech się pojawia i to wszystko właśnie sprawia, Że tak kocham ich szalenie, tego zdania już nie zmienię. Przebieg zajęć
- Przygotowanie warsztatu pracy:
- Rozdanie papieru chroniącego przed pobrudzeniem stołu;
- Rozdanie przygotowanych szablonów do wycięcia oraz młodszym dzieciom gotowych wyciętych szablonów;
- Rozdanie nożyczek, kleju, flamastrów.
- Przypomnienie zasad bhp:
- Zwrócenie uwagi na bezpieczne i prawidłowe posługiwanie się nożyczkami;
- Zwrócenie uwagi na zachowanie prawidłowej postawy ciała przy stole;
- Zwrócenie uwagi na prawidłowe oświetlenie w uczelni.
- Dokładne przedstawienie, w jaki sposób należy wykonać laurki dla babci lub dziadka:
- Na pierwszej stronie laurki rysujemy kółko (raczej u góry kartki), dzielimy je na 16 części i nacinamy wzdłuż linii (pamiętamy o podłożeniu podkładki, tak, żeby nie pociąć całej laurki). Bardzo delikatnie wywijamy tak powstałe trójkątne płatki na ostrzu nożyczek;
- Z gotowego szablonu wycinamy łodygę i listki, oraz naklejamy je;
- W środku laurki naklejamy gotowe życzenia, bądź piszemy własne.
- Zaproszenie dzieci do wykonania laurek oraz prośba do starszych dzieci, aby pomagały młodszym uczestnikom zajęć.
- Przypomnienie, w jaki sposób należy zaadresować kopertę.
- Rozmowa na temat, która ze zrobionych laurek podoba się dzieciom najbardziej?
- Umycie rąk oraz posprzątanie swojego miejsca pracy.
- Udzielenie pochwał dzieciom za staranne wykonanie prac.
- Podziękowanie za pracę i udział w zajęciach.
|